Dagen startet med befaring av fylkesveien fra Sørrollnes til Hamnvik i tillegg til Segelstein. Deretter var det møte på kommunehuset om planene for utbedringen av fylkesveien. Kommunen er tidligere lovet 40 millioner fra vedlikeholdsbudsjettet til utbedring i perioden 2010-2013. I tillegg står Ibestad inne med 60 millioner fra investeringsbudsjettet fra 2015/2016. Grunnet flere utsettelser i dette prosjektet var målet med møtet å få til en omforent tidsplan for utbedringen av fylkesveien.
Befaringen viste med all tydelighet at fylkesveien er stedvis enveiskjørt med enkeltstrekninger med en veibredde på under 3 meter. Dette er den dårligste fylkesveien i Troms. Terje Olsen hevdet at det var et prekært behov for utbedring i Ibestad samtidig som han poengterte fylkeskommunens anstrengte økonomi der det i tillegg er store kostnadsøkninger på samferdselssiden.
Som kommunens representanter poengterte vi behovet for veisikkerhet samt den regionalpolitiske betydningen av å benytte veien over Ibestad for transporter mellom Harstad, Finnsnes og Tromsø. Man sparer 100 km mellom Harstad og Finnsnes ved å benytte fylkesveien over Ibestad. Tilsvarende er det 60 km å spare mellom Harstad og Tromsø, noe som vil bli ytterligere kortere i fremtiden ved å benytte Rya forbindelsen eller Brensholmen/Botnhamn.
Det ble enighet om å ferdigstille reguleringsplanen slik at denne kan legges ut til ettersyn i slutten av februar. Reguleringsplanen er planlagt behandlet i kommunestyret i juni. Etter at planen er godkjent vil det bli jobbet med grunnavståelser og anbud vil bli sendt ut. Selve veiutbedringens fase 1 (40 millioner) planlegges gjennomført vinteren 2013 og da fortrinnsvis før det settes ut fisk i oppdrettsanlegget ved Enkeltstein i april 2013. Området som prioriteres utbedret først er strekningen mellom Sørrollnes og Hamran.
Dag Sigurd Brustind
Ordfører
Ibestad
Befaringen viste med all tydelighet at fylkesveien er stedvis enveiskjørt med enkeltstrekninger med en veibredde på under 3 meter. Dette er den dårligste fylkesveien i Troms. Terje Olsen hevdet at det var et prekært behov for utbedring i Ibestad samtidig som han poengterte fylkeskommunens anstrengte økonomi der det i tillegg er store kostnadsøkninger på samferdselssiden.
Som kommunens representanter poengterte vi behovet for veisikkerhet samt den regionalpolitiske betydningen av å benytte veien over Ibestad for transporter mellom Harstad, Finnsnes og Tromsø. Man sparer 100 km mellom Harstad og Finnsnes ved å benytte fylkesveien over Ibestad. Tilsvarende er det 60 km å spare mellom Harstad og Tromsø, noe som vil bli ytterligere kortere i fremtiden ved å benytte Rya forbindelsen eller Brensholmen/Botnhamn.
Det ble enighet om å ferdigstille reguleringsplanen slik at denne kan legges ut til ettersyn i slutten av februar. Reguleringsplanen er planlagt behandlet i kommunestyret i juni. Etter at planen er godkjent vil det bli jobbet med grunnavståelser og anbud vil bli sendt ut. Selve veiutbedringens fase 1 (40 millioner) planlegges gjennomført vinteren 2013 og da fortrinnsvis før det settes ut fisk i oppdrettsanlegget ved Enkeltstein i april 2013. Området som prioriteres utbedret først er strekningen mellom Sørrollnes og Hamran.
Dag Sigurd Brustind
Ordfører
Ibestad