Forvaltningsloven setter  krav til sakebehandlingen  at en sak skal avgjøres uten ugrunnet opphold. Ibestad kommune vil sette høyere mål og innfører en rutine om at skriftlige henvenelse som skal besvares, og som er registrert mottatt, skal besvares innen 4 uker enten i form av et endelig svar eller et foreløpig svar.

Det er  viktig at innbyggere og andre som henvender seg til kommunen skal få svar innen rimelig tid. Det trenger ikke medføre et positivt svar, men et avslag eller et negativt svar er også et svar. Dette har kommunen ikke alltid klart å overholde, men fra 2010 skal dette være en saksbehandlingsregel.

Dersom kommunen ikke svarer innen 4 uker fra mottakelse av en skriftlig henvendelse, kan avsender få 3 flaxlodd som en liten kompensasjon for sen saksbehandling.

Muntlige henvendelse skal også besvares innen samme frist, men siden de ikke kan dokumenteres på samme måte som en skriftlig henvendelse, kan ikke kompensasjon i form av flaxlodd gjelde.

Ordninga gjelder fra januar 2010.

Helge Høve

rådmann